Bhutan Broadcasting Service

Bhutan Broadcasting Service (BBS)
TypePublic corporation
(since 1992)
government-owned broadcaster
IndustryBroadcasting
Founded1973 (as Radio NYAB)
1986 (radio, as BBS)
1999 (television)
HeadquartersThimphu, Bhutan
Key people
kaka Tshering, CEO
ProductsTV, radio, online services
OwnerGovernment of Bhutan
Number of employees
335
Websitewww.bbs.bt

The Bhutan Broadcasting Service (BBS, Dzongkha: འབྲུག་རྒྱང་བསྒྲགས་ལས་འཛིན) is the state-owned radio and television service in Bhutan.[1] A public service corporation which is fully funded by the state and it is the only service to offer both radio and television to the kingdom, and is the only television service to broadcast from inside the Bhutanese border. The use of telecommunications is currently governed through the Information, Communications and Media Act of 2006.

History

For many years, Bhutan did not have modern telecommunications. The first radio broadcasts commenced in November 1973, when the National Youth Association of Bhutan (NYAB) began radio transmissions of news and music for a half-hour each Sunday, under the name "Radio NYAB."[2] The transmitter was first rented from a local telegraph office in Thimphu. The government took over Radio NYAB in 1979,[3] and renamed it the Bhutan Broadcasting Service in 1986,[4] with expansions in radio scheduling as well as construction of a modern broadcast facility occurring in 1991.[4]

For a long time, Bhutan was the only nation in the world to ban television.[5] The first night of television broadcasts finally occurred on June 2, 1999, on the night of the Jigme Singye Wangchuck's silver jubilee.[6]

Radio in Bhutan

Shortwave radio reached all of Bhutan in 1991. In June 2000, FM stations opened in the south and west of the country, expanding to central Bhutan in January 2001. By the end of 2005, FM radio service reached the entire country. Since November 2009, radio airs for 24 hours a day (23 hours and 21 minutes taking into account pauses and connection breaks), with the low listening times of 2 a.m. to 6 a.m. featuring repeats of the previous day's schedule. 14 hours and 45 minutes of each broadcast day is broadcast in Dzongkha, with 3 hours and 45 minutes broadcast in English, 2 hours and 53 minutes in Sharchop and an hour and 58 minutes in Nepali.

Television in Bhutan

BBS is the first television station in Bhutan. News, documentaries, and entertainment programs were originally broadcast for one hour in the evening (7 p.m. to 8 p.m.), seven days a week, but expanded to four hours (6 p.m. to 10 p.m.) in December 2004. Once limited to the capital city, television service spread to the entire Kingdom via satellite in February 2006. It operates 31 TV stations across the country.

In 2008, BBS expanded their television schedule to air from 6 p.m. to 11 p.m. Most of the programming is aired in Dzongkha, but two current events and news programs each night are aired in English.

The programming from the previous night is repeated from 6 a.m. to 11 a.m. the next morning. Special entertainment and music request programs are also aired between 3 p.m. and 6 p.m. on Weekends.

BBS is expected to broadcasts all of its programs in high-definition format starting in January 2023 with its HD feed of BBS TV will be named as BBS HD.[7]

Channels

  • BBS TV (BBS 1) - BBS' flagship channel, it broadcasts news and current affairs, education, sports, and culture. It launched on June 2, 1999 as first television channel of Bhutan. The high-definition feed will be started broadcasting in January 2023.
  • BBS 2 - BBS' general entertainment channel, it was launched in 2012. The high-definition feed will be started broadcasting in January 2023.
  • BBS 3 - BBS' educational channel, it was launched in May 2020. The high-definition feed will be started broadcasting in January 2023.

Controversy

Although BBS is extremely popular among the Bhutanese people, mismanagement has plagued its growth. The government's attempts to keep its actions and content under its control include deputing senior civil servants as CEOs and toying with the annual budget string.[citation needed] Anchors suddenly disappear from the screen. One of the producers has sued the BBS in court.

On December 6, 2012, the Indian Intelligence Bureau red flagged the Bhutan Broadcasting Service as a hate channel among 24 others for beaming anti-India programmes. A proposal for action was sent to the Indian Ministry of Home Affairs.[8]

See also

References

  1. ^ Servaes, Jan (1994-01-01). "Broadcasting in Bhutan: Between tradition and modernization". Asian Journal of Communication. 4 (1): 111–133. doi:10.1080/01292989409359597. ISSN 0129-2986.
  2. ^ Logan, Stephen (2008). Asian communication handbook 2008. AMIC. p. 134.
  3. ^ Sterling, Christopher (2004). The Museum of Broadcast Communications encyclopedia of radio. Fitzroy Dearborn. p. 104.
  4. ^ a b Drost, Harry (1991). The World's news media: a comprehensive reference guide. Longman. p. 53.
  5. ^ Bhutan to enter TV age. BBC News. April 26, 1999.
  6. ^ Larsson, Tomas (2001). The race to the top: the real story of globalization. Cato Institute. pp. 126. ISBN 978-1930865143.
  7. ^ BBS receives about Nu 40 M worth of broadcast equipment from Korean government
  8. ^ MHA glare on hate channels: Govt puts on notice 24 foreign TV channels showing anti-India content after intel alert

External links

  • BBS.bt – Official Website
  • Information, Communications and Media Act of 2006
Retrieved from "https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Bhutan_Broadcasting_Service&oldid=1125856784"